June 2, 2010

जीवनका सबै कथा अतृप्त प्रेम र वासनाले बुनिएका छन् ।

डा. गोविन्दराज भट्टराई

शर्मिला खड्का – दाहालको नाम सुन्न थालेको थिएँ । उनलाई पहिलोपल्ट पार्क भिलेज रिसोर्टमा देखेँ । बूढानिलकण्ठ नजिकको सुरम्य परिवेशमा त्यहाँ साझा प्रकाशनको वार्षिकोत्सव थियो । पुरस्कार र सम्मानका कार्यक्रम थिए । त्यस अवसरमा शर्मिला बालसाहित्यको पुरस्कार ग्रहण गर्न काठमाडौ आएकी थिइन् । उनको बालउपन्यास सानी पुरस्कृत भएको थियो । त्यो अवसरमा हामी भेट भयौ, चिनारी ग¥यौं, त्यसबेला उनी मलाई अल्पभाषी लाग्यो । त्यसपछि यदाकदा औपचारिक सम्पर्कहरू हुन थालेका थिए ।
तीन वर्षपश्चात् शर्मिलाले मलाई एउटा पाण्डुलिपि बुझइन् समयको क्यानभासमा । यो २४ वटा कथाको सङ्ग्रह । विगत पाँचवर्षमा (२०६१–६४ भित्र) लेखिएका कथा, अधिकांश प्रकाशित पनि । गरिमा, समय, शारदा जस्ता पत्रिकामा छापिएका सिर्जना त पढ्ने अवसर पनि प्राप्त भएको थियो ।

नारीलेखनले विश्वसाहित्यमा ठूलो मान प्रतिष्ठा कमाइरहेको दशकमा डोरिस लेसिङको फिक्थ चाइल्ड पढेँ, टोनी मरिसनको बिलभेड, अल्फ्रेड जेलेनिकको द पियानो टिचर, झुम्पा लाहिरीको नेमसेक, गर्दागर्दै नेपालीमा पस्नू– पद्यावती सिंहको मौन स्वीकृति, भागीरथीको रातो गुलाफ, झमक घिमिरेको आत्मकथा । जुनभित्र पसे पनि एउटा भिन्न जगत्, अनुभूति, चेतना र शक्ति उठेर आएको देख्न सकिन्छ ।

नारीलेखनको धार बेग्लै पनि हुन्छ, किनभने त्यो शरीर फरक छ, सामाजिक भूमिका फरक छ, भोगाइ फरक यद्यपि एउटै परिवारमा उही समाजमा नरनारी सँगसँगै हुर्किरहेछन् । व्यक्तिगत जविनमा प्रवेश गर्नासाथ एउटा ठूलो खाडल देखापर्छ–फरकको, वञ्चनाको, निजी दुःखको ।

शर्मिलाको समयको क्यानभासमा लिएर निकै दिन डुलेँ तर यात्रामा त्यो एकाग्रता हुँदैन, पठन र ध्यान खण्डित पनि हुन्छ । त्यसैले दसै लाग्ने समयमा सबै पन्छाएर समयको क्यानभासमा भित्र पसेको छु । आज म यसको भूमिका पूरा गर्छु ।
समयको क्यानभासमा पसेर निस्कँदा मलाई एउटा भिन्न अनुभूतिले पक्रियो । मलाई कथाले तानिरहेकै छ, घटनाले, शैलीले र नारीपात्रको खुला अन्तर्मनले । यद्यपि यसरी बोल्ने नारीले –तिनीहरूका पात्रले) व्यक्त गरेको कुराहरूमा एउटा साम्य पाइन्छ ।

अधिकांश कथामा नारीपात्रकै प्रबलता छ, तिनकै भूमिका छ । त्यहाँ केही पारिवारिक र सामाजिक परिवेशमा, नयाँ र पुरानो समयको दोसाँधमा हुर्केकी नारीको कथा छ । त्यहाँ सचेत बाल्यजीवन, संरक्षित तारुण्य, युवाकालदेखि विवाहोत्तर जीवन भोगिरहेका नारीको अनुभूति छ । प्रायः सबै कथाको विषयवस्तु प्रेम–यसको शाश्वतता, यसको सर्वव्यापिता, यसको खोजीमा भएका प्रार्थना र पुकार चाहना, उत्काण्ठा, कौतूहल र अप्राप्तिहरू, त्यसपछि ह्दयमा उत्पन्न हुने क्षोम, निराशा र ग्लानिका मुस्लाहरू छन् ।
खोजेको प्राप्य छैन कतै । यो जगात्को रीत हो– ह्दयले त्यही अप्राप्यको आराधना गर्छु, पुकारा गर्छ र ह्दय आगो सल्काएर खोजिरहन्छ । धेरै कथाको मूल मर्म यही छ ।

समयको क्यानभासमा एक शीर्षकथा हो कृतिको शीर्षक पनि । वास्तवमा प्रत्येकले भोग्ने जन्म र मृत्युबीचको समय एउटा क्यानभास हो । त्यसभरि मात्रै हाम्रा मायाप्रेमका, ईष्र्या र द्धेषका, घृणा र लोभका, इच्छा, आकाङ्क्षा र चाहनाका रङ्गहरू पोतिएका छन्, जन्मनुअघि ती थिएनन्, मृत्युपछि पनि त्यो क्यानभासले ढाकेको स्पेस रिक्त हुनेछ । यो अत्यन्तै शक्तिशाली र गहिरो प्रतीकार्थ बोकेको कथा हो । यहाँ सन्तानकी आमा बनिसकेपछिकी सर्जकलाई कति कठिन छ, छोराछोरी, लोग्ने, परिवार र समाज– यी साराले छोपेपछि सर्जकमनलाई कसरी बादलले ढाक्तछ– त्यो अनुभूति पाइन्छ । वास्तवमा द सेकेन्ड सेक्स पढौं या द पियानो टिचर अथवा मन भए तिमीसित – नारीले तीनै कष्टका पर्वत नाघ्न खोजेको दृश्य मात्र आउँछ ।
यस कथामा आफूलाई मन परेको कलाकारसित भेट हुनु, जोगवनी पुगेर त्यो छुटनु जीवनको यात्रामा भेटिने र निराश पारेर हटाउने मायालुको प्रतीक हो । भित्रभित्रै त्यो पुरुष (दिवाकर नेपाली) प्रति प्रेम छ, लेखनमा रत्यात्मकतातिर सङ्केत छ– किन हिँडेकी प्यान्टी र व्रा किन्न ?
यो पत्रात्मक मनोवाद जस्तो छ । यसैको प्रतयुत्तर लाग्ने कथा छ कल्पनाको क्यानभासमा । एउटा साम्य र दुवैमा गहिरो, आत्मिक प्रेमको अनुगुञ्जन छ– नारीको, प्रतयुत्तरमा पुरुषको ।

अघि भने– सबैजुसो प्रेमका कथा हुनु, कुनै वासनासँग जोडिएका, कुनै दैहिक, अधिकांश आत्मिक । शर्मिलाको हदयले बारम्बार उन्मुक्ति र स्वतन्त्रता खोज्दछ– परम्पराले निर्देशित गरेका पथबाट । नारी र पुरुषलाई जन्मैदेखि समाजले गरेको विभेदले, प्रकृतिले गरेको विभेदले नारीलाई सीमित गरेको छ । त्यसलाई उनी भत्काउन चाहन्छिन् । धेरै पात्रपात्राबीचको पवित्र सम्बन्धमा वैवाहिक सम्बन्धबारिको प्रेम शुर्किन्छ । विवाह एक नेसेसरि इभिल जस्तो । त्यो संस्था भत्काउँदा पनि सन्च छैन । वर्तमान पाश्चात्य जगत् छाना भत्केको घर जस्तो भएको छ, त्यो संस्था बलियो पार्दा पनि सन्च छैन, पूर्वीय जगत् चारखाल अड्डाभित्र जकडिएको छ । स्वतन्त्रता अहितकार छ, बन्धन पनि अहितकार । मानिस दुवै अव्याख्यामा पीडित छ । अपरिभाषित, अघोषित, अतृप्त, भित्रैभित्रै उम्लिरहेको अप्रकट ।

असम्बद्र्धित शान्ति पनि नारीकै सङ्घर्षको कथा हो । पढदै बढ्दै उठेर एक पात्र शान्तिमायाबाट सृष्टिमा परिणत भई र तर नारी असुरक्षित छन्– रिपोर्टिङ्ग गर्ने स्थालमा पुग्दा एक अबोध महिलाको बलात्कार भएको छ । सृष्टिलाई लाग्छ–यदि उसको ठाउँमा म भएको भए । प्रकृतिले पनि महिलालाई मात्रै किन यसरी ठग्छन् ? के उसले भोग्नुपरेको मानसिक र शारीरिक पीडा त्यति सजिलै हराउन सक्छ ? उसले पाएको दष्कालङ्क त्यति सजिलै मेटिन सक्छ ? मानवीय मूल्य खोइ? बाच्ने अधिकार खोइ ? अहिलेको सुविधासम्पन्न आधुनिक युगभन्दा त पाषायुग नैठीक थियो, किनभने त्यसबेला यस्तो घृणित कार्य हुँदैनथ्यो ।
निश्चय अनिश्चयमा पनि जया राईको डम्बरीमा जस्तै अनेक छोरी पाइरहने आमा छे, जन्माइरहने बाबु । उसलाई न्याय छैन । एकदिन हुर्केका छोरीले थाहा पाउँछन्– बुबा त पण्डित बाजेसँग पात्रो हेराइरहनु भएको छ । यो पुनर्विवाहको तयारी थियो ।
त्यो रात अनि त्यसपछि सावित्रीले अनुभव गरेको पीडा, आत्महत्या गर्ने मन र भयावहता– कति सफलतापूर्वक चित्रित छ । छोरी पाउने नारीको दैहिक र सामाजिक परिभाषाभित्र लुकेको नियतिलाई कुनै शिक्षाले पनि उज्यालो पार्न सकेन । पुरुषले नै त्यो अन्धकारलाई गोडमेल गरिरहेको छ ।

ओ अपराजिता ! मा पुरुषमा रहेको दम्भ, अभिमान र श्रेष्ठता मनोग्रन्थि प्रकट हुन्छ । यो नर–नारीबीचको मनोवैज्ञानिक द्धन्द्धको कथा हो । यसमा दृढ मनोबल, ज्ञान, सीप र शक्ति भएकी नारीलाई आफ्ना सारा शक्ति खर्चेर हराउन चाहन्छ, आरोपित गर्न चाहन्छ । यो मनोवैज्ञानिक युद्ध हो । डायरीको रुपमा लेखिएको यो मनोवादले के देखाउँछ भने पुरुष निकृष्ट र अपाङ्ग भए पनि नारीभन्दा माथि हुन दृष्प्रयत्न गरिरहन्छ । कसरी उठ्ने ती नारीले ?

सरिता मलाई माफ गर ! मा पुरुषपात्रको सिर्जना भएको छ । प्रतिष्ठा कमाइरहेकी सरिता अघि बढ्छे, विनोद उसँग निकट सम्बन्धमा छ, उसकी पत्नी उसमाथि शङ्का गर्छे, यो पनि वैवाहिक जीवनको असन्तुष्टि र नारी प्रतिको कर्तव्यबाट भाग्न सक्ने पुरुष छ, भित्रभित्रै अर्की नयाँलाई प्रेम गर्न पो थालेको हो कि ? यो पनि एक मनोवैज्ञानिक कथा हो । दुवै नारीको जीवन असुरक्षित छ ।

अर्को कथा छ यो उसको कथा हो । यहाँ शर्मिलाले लेखनको टेक्निकमा केही प्रयोग गरेकी छन् । पूर्ववर्तीका कथाबाट केही पात्र लिएर आफ्नासँग मिसाएकी छन्, यसले जनयुद्धताका भोगिएका कष्टहरूको झल्का प्रस्तुत गर्दछ ।

पुननिर्णयमा एक थारु कन्या मनसरा केन्द्रीय पात्र रहेकी छ । यो गरिबी, अभाव, अशिक्षाबीच हुर्केका पात्रको यौवन शरीरको कथा हो । अबोध मनसराको बुधरामले शोषण गर्दछ र ऊ रेस्टुरेन्टमा पुग्दछे । उसको विवाह हुन सक्तैन, अभाव र अशिक्षाले एक अन्धकारमा जकड्छ । यो पढ्दा सनत रेग्मीको लछमनियाको गौनाको झल्को आउँछ ।
अर्को प्रेमको असफलता र असफल विवाहको परिणामले दुखहरू निम्त्याएको कथा हो एउटा आयाम जीवनको । यसमा द्धेष, ईष्र्या, बदला भावना छ ।

अनिर्णयको बन्दी जस्ता कथामा नारीले आफैं पनि भ्रान्तिले, रुप र यौवनको अभिामानले कसरी भूल गर्न सक्तछन्, कसरी असल व्यक्ति रोज्न नसक्ता, परिवारको निर्णय पविर्तन गर्न नसक्ता कत्रो धोका र पश्चाताप हुन्छ भन्ने देखाइएको छ । म पात्रले धेरै समय गुज्रेपछि अनेक सम्बन्ध बिग्रेपछि बाबुआमाको च्वाइस स्वीकार्छे । तर मनमा धेरै ग्लानी छ ।

वेबक्यामको आकृतिविहीन पुरुष– नरनारीको, यौन र वासनाको, तृप्ति र आनन्दको प्रतीकात्मक बिम्ब बोकेको कथा हो । यहाँ प्रकृतिले पात्रको स्वरुप लिन्छ । एक नारी सधै प्यासी र तिर्खालु छ प्रकृति झैं ।
अर्को मनोवादात्मक कथा छ, निबन्ध र संस्मरणको दोसाँधमा रहेको । एक नारीपात्रले ‘सर’ लाई सम्बोधन गर्दै, आह्वान गर्दै सम्झना गर्छे र आफ्नो जीवनमा साहित्यपथतिर डो¥याएमा समर्पण र पं्रेमका अर्चनाहरू लेख्तछे, दुईबीच आत्मिक सम्बन्धको निरन्तरताको कामना गर्दछे ।

फ्रेमभित्रको फोटो आदित्य, सुरेखा र धनसरीको हो । सुरेखा फिल्डमा गएका बेला धनसरीको नजिक पुग्छ आदित्य । सम्पर्क बढाउँछ – सायद शारीरिक । यसरी बाध्यतावश, युवती विवश छन् । यौनशोषण हुन्छ । वासनाको सामुन्ने अरु बन्धनहरू भत्काउनेमा पुरुषै छ । यो पनि एक मनोवैज्ञानिक कथा हो ।
नरनारी सम्बन्धका र प्रेमका कथा धेरै छन्– असफल प्रेमका, सम्झनाका, अतृप्तिका । बाँसुरीको धुन त्यस्तै एक मनोवैज्ञानिक कथा हो । पुरानो प्रेमको सम्झना बल्झेर आउँछ एक युवकमा तर युवती अर्काकी भएकी छ । यो वियोगान्तको राग उत्पन्न गर्ने गहिरो कथा हो ।

फूल अर्थात सुन्तली एक असफल जोडीको कथा हो सोझो जङगबहादुरले सुन्तलीलाई प्रेम, स्नेह, सुख र वासनाको तृप्ति दिन सकेन । सहरी तडकभडकले उम्लिएकी सुन्तली जीवनको अन्धकारमा समाप्त भई ।
सानो प्रेमपत्र प्रेमीलाई पनि प्रेमले भिजेको कथा हो । यहाँ नारी पात्रले आफूभित्रका कुण्ठा र पीडा प्रकट गर्दछे । एक युवती अतीततिर फर्केर बोल्छे – म नारी हुनुका पीडाले थिचिएँ । म राष्ट्रियताको पीडाले निचोरिएँ र रुढिग्रस्त समाजदेखि विरक्तिएँ ।

विवाहले बन्धनमा पा¥यो, आत्मनिर्णयविरुद्ध, यौवनकालमै, गुडिया भएर ऊ बेचिई । कसैलाई प्रेम गर्थी, तर रोज्न सकिन । हजार बन्धनबीच, बाध्यताबीच, एक निर्णयले जीवनभरि चल्नु पर्ने–के हुन्छ के हुदैन अन्धकारमा हाम्फाल्नु पर्ने । तर विकल्प छ त ? विवाहरूपी संस्था भत्काउँदा पनि व्यक्ति अराजक छ, राख्ता पनि समाज अराजक । कहाँ छ कम्प्रोमाइज? पूर्व हेरौँ, पश्चिम हेरौ । यो नातीको, निहारिकाको कथा ।
शर्मिलाका दुईवटा कथाले युद्ध र द्धन्द्धको भयावहतालाई सम्झाउँछन् । ती हु सुकन्या उर्फ नीलिमा र कुहिरो भित्रको काग ।
पहिलो कथामा जनयुद्धमा समर्पित एक युवती र एक भीषण सङ्घर्षको कथा र आफू समाप्त भएर पनि अरुको प्राण बचाउन गरेको प्रयत्न छ भने दोस्रामा सडक आन्दोलन मुठभेडको अन्तिम क्षणको चित्र छ जसमा पत्रकारले अनेक भूमिका खेलेको हुन्छ ।


शर्मिलाका कथामा प्रस्तुतिको नवीनता छ । यहाँ एउटा भिन्नै आर्ट र क्राफ्ट भेटिन्छ । यी कथाको केन्द्रीय थिममा नारी चेतना छ, उनले भोगे हेरेको नेपाली समाज, त्यहाँबाट उठ्न खोज्दाका सङ्घर्ष र उपलब्धि छन् । शर्मिलाका कथाको मनोवैज्ञानिक धरातलले अनेक व्याख्या र विश्लेषणलाई आह्वान गर्दछन् ।
यी कथाले व्यक्त गरेको विद्रोह र नयाँ मूल्यचेतनाले समकालीन समाजलाई सामयिक सन्देश दिएको छ, किनारिएकालाई, छेलिएकालाई झक्झक्याएको छ, नारीलाई पृथक् परिचय प्रति सचेत हुन आग्रह गरेको छ ।
शर्मिलाका कथा मन र मष्तिस्कका, भावना र चेतनाका, नयाँ समय र प्रवृत्तिका कलापूर्ण निष्पादन हुन् । कथाको यथार्थता र जीवन्तताले प्रत्येक पाठकलाई गहिरो गरी छोएर जान्छ । अधिकांश कथाले अन्तर्तहमा प्रेम र वसना छचल्किन्छ । मलाई लाग्छ जविनका सबै कथा अतृप्त प्रेम र वासनाले बुनेका छन्– तिनीहरूकै प्राप्ति र विलयनले । यति सुन्दर गद्य सिर्जनामा आएकी यी शक्तिशाली नारी सर्जनको म हार्दिक स्वागत गर्दछु, उनीबाट अरु यस्तै सिर्जनाको अपेक्षा गर्दछु ।

1 comments:

Gautam Rijal(Doha, Qatar) said...

sharmila didi ko pratek katha ma naya kura hunchha ra pratek kathale samajo chitran gareko hunchha.

मेरो बारेमा

मलाई पछ्याउनेहरु

फेसबुक शुभेच्छुक

भिजिटर म्याप

अन्तरवार्ता सुन्नुहोस्

खसखस डटकमले लिएको अन्तवार्ता सुन्नुहोस् । Click Here!! (Listen Live) यो अन्तवार्तालाई आफ्नो Computer मा Save गर्न चाहनुहुन्छ भने Right Click गरी Save... भन्ने Opptions मा Click गर्नुहोस् । यदि तपाई Mozilla Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, Apple Safari चलाउँदै हुनुहुन्छ भने क्रमश: Save Link As.., गर्नुहोस् ।